Obowiązki wprowadzającego produkty (oleje, opony, preparaty smarowe)
Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek produkty (opony, oleje) zobowiązani są realizować obowiązki, które wynikają z ustawy o odpadach (Dz.U. z 2013 r. poz. 21), jak również z ustawy o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej (Dz.U. 2001 Nr 63, poz. 639). Kluczowe z nich realizuje w imieniu swoich klientów Biosystem Organizacja Odzysku Opakowań S. A., część musi być jednak realizowana przez przedsiębiorców samodzielnie.
OBOWIĄZKI REALIZOWANE SAMODZIELNIE
- uzyskanie wpisu do rejestru prowadzonego w ramach Bazy Danych o Odpadach (BDO) przed rozpoczęciem działalności;
Uwaga. Obowiązek rejestracji pociąga za sobą dalsze zobowiązania w postaci wniesienia opłaty rejestracyjnej oraz opłaty rocznej. Opłaty te różnią się w zależności od statusu przedsiębiorcy. Mikroprzedsiębiorcy uiszczają opłatę w kwocie 100 zł za rejestrację i tyle samo tytułem opłaty rocznej w każdym następnym roku. Pozostali przedsiębiorcy zobowiązani są płacić odpowiednio 300 zł za rejestrację i 300 zł tytułem opłaty rocznej. Opłata roczna winna być uiszczona do końca lutego danego roku. - złożenie wniosku aktualizacyjnego do BDO w przypadku zmian w zakresie danych ujawnionych w rejestrze, jak również zmian w zakresie prowadzonej działalności;
Przedmiotowe wnioski składane są za pomocą elektronicznego formularza. Należy pamiętać, iż zgodnie z obowiązującymi przepisami wniosek o wpisanie zmiany winien zostać złożony nie później niż 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana. - umieszczanie swojego numeru BDO na fakturach i innych dokumentach sporządzanych w związku z prowadzoną działalnością;
Zgodnie z interpretacją Ministerstwa, innymi dokumentami (poza fakturami), na których powinien znaleźć się numer BDO są: paragony fiskalne, umowy kupna sprzedaży, sprawozdania, karty przekazania odpadów oraz ewidencja odpadów. - prowadzenie ewidencji masy wprowadzonych na rynek krajowy produktów, z podziałem na poszczególne
ich rodzaje;
Uwaga: Ewidencja powinna być przechowywana przez okres 5 lat od zakończenia roku, którego dotyczy. - informowanie organizacji o rozpoczęciu wprowadzania nowego rodzaju produktu.
OBOWIĄZKI REALIZOWANE PRZEZ ORGANIZACJĘ
- zapewnienie odzysku i recyklingu odpadów powstałych z produktów, na poziomach wynikających z obowiązujących na dany rok kalendarzowy przepisów prawa;
- sporządzenie rocznego sprawozdania, w zakresie masy produktów wprowadzonych przez przedsiębiorcę na terytorium kraju, masy poddanych odzyskowi i recyklingowi odpadów poużytkowych, osiągniętych poziomach odzysku i recyklingu odpadów poużytkowych oraz wysokości należnej opłaty produktowej;
Zgodnie z zawartymi umowami, przedsiębiorca jest zobowiązany do składania organizacji deklaracji obejmujących informację o masie wprowadzonych do obrotu produktów.